fredag 11 november 2011

Gud förbliver Fader vår

Hur blir vi lyckliga? Vad är lycka? Vem bestämmer vad som är lycka?

Hörde nyss delar av en föreläsning av psykologen Alf B Svensson. Han sa att det som kännetecknar lyckliga människor är att de inte lägger så mycket vikt vid pengar (om man har en låg lön och tvingas vrida och vända på varje slant ger en löneökning på några tusen ökad lycka men om du har en god lön och får mer i lön blir du inte lyckligare), de har goda relationer, de är tacksamma för vad de har och de har planer.

Intressant. Jag tänker att jag inte har så många planer. Jag har inte ett drömhus jag vill bo i (eller jo ett sådant där med en amerikansk altan runt hela huset för det verkar praktiskt fast hur går det då med dräneringen) för jag vill hellre bo i ett hem som är kärleksfullt än vackert fast helst vill väl man ha båda delarna. Däremot gör jag massor av små planer, jag funderar på hur jag ska hinna träffa mina vänner och min familj för jag vill ju ha goda relationer så det gäller ju att planera därefter. Hmm.. Jag är helt enkelt en mycket planerande människa. Till den grad att om jag ska vara flexibel måste jag planera in det. Och tänk, detta gör mig lyckligare. Haha. Okej det här är kanske lite snurrigt men jag skyller på att jag har lite lätt feber. Men jag planerar att jobba på måndag igen. Och det gör mig visst lite lyckligare. Och jag planerar att få säga hej till min pojkvän ikväll, men det har jag inte sagt till honom så den planen kanske kraschar och orsakar mig en tår eller två även om den gör mig lite lyckligare just nu.


"Många planer har en man i sitt hjärta, men Herrens råd skall bestå."
(Ords 19:21)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar