söndag 6 november 2011

att leva av tro

Glad att få leva,
att bara få finnas
i denna Guds sällsamma värld.
Glad att få känna
hur livet fungerar,
se ängarnas blommande flärd.
Glad att få gå
under regntunga skyar
och lyssna till lärkornas drill.
Glad att få sjunga
i livets sekunder,
ty glädjen hör människorna till.

Glad att få leva
de solljusa stunder,
när livet är blommor och sång.
Glad att få leva,
när prövningen kommer,
och dagen blir töcknig och lång.
Glad att Gud lyssnar
på bönen jag beder
och vet vad mitt hjärta begär.
Glad att Gud svarar
och hjälpen mig sänder,
han vet vad som bäst för mig är.

Glad varje morgon
som solen mig väcker,
Guds kärlek var morgon är ny.
Glad att Guds nåd
skall mig följa och bära,
tills evighetsdagen skall gry.
Glad att få leva
och fröjdas i hoppet:
det väntar ett hem på mig där.
Glad skall jag då
med den himmelska släkten
få prisa min Frälsare kär.


(Text: Sören Janson 1965. Segertoner 562.)

1 kommentar:

  1. Sången genomsyras av en smittande tacksamhet. Lyfter blicken över en besvärlig vardag.

    SvaraRadera