onsdag 18 januari 2012

inget jag grunnar på

I tidningen Dagen pågår just nu en artikelserien om att ha barnen i förskola kontra att inte ha barnen i förskola.







Om jag skulle få barn någon gång (inte som att skaffa en ny vinterjacka direkt) så skulle de på grund av min låga utbildning ha sämre förutsättningar i svenska samhället. Och om jag inte skulle vilja att dessa hypotetiska barn skulle börja på förskola redan som ettåringar gör jag dem eventuellt en björntjänst. Så om jag rent hypotetiskt skulle vilja vara hemma några år med mina hypotetiska barn så måste jag först se till att bli högutbildad så att jag inte gör dem en björntjänst. Och tänk om jag inte alls vill vara hemma med dem utan börja jobba så fort som fysiskt möjligt... Vad jobbigt det blev med hypotetiska barn.



1 kommentar:

  1. Det där citatet fick mig att börja grunna. Vad är det han säger egentligen? Menar han oavsett hur många år man går på förskola? Vad ligger bakom uttycken "föräldragrupper" och "tenderar - är det inte mer en tendens i skillnaden? Vad menas med att de "klarar sig sämre"? Får de lägre betyg i årskurs 1, genom hela skolgången, sedan färre jobb och lägre lön, eller är de mer deprimerade och sjuka?
    Varför tar han upp att förädrarna har sämre chans på arbetsmarknaden - den blir väl inte bättre för att barnen går på förskolan? Jo, om föräldrarna utbildar sig istället för att vara hemma med barnen, och om de utbildar sig så så blir de högutbildade och alltså går det statistiskt sätt bättre för de barnen. (Men om föräldrarna utbildar sig efter att de varit hemma med barnen har de väl bättre chans igen?) Om barn var maskiner (eller djur) kanske det hade fungerat så. Men barn är människor som behöver kärlek, ömhet, tålamod, uppmärksamhet, vägledning och uppfostran om de i verklig mening ska klara sig bra. Och då räknas inte bara hur mycket pengar de kommer att tjäna. För vissa barn kanske förskolan är lycka eftersom hemförhållandena är så besvärliga, men de flesta barn vill nog vara nära mamma och pappa som älskar dem. Kontentan av citatet kanske ändå är att barn bör börja utbildas så tidigt som möjligt, åtminstone de som annars riskerar att inte hänga med i sina klasskompisars tempo i grundskolan. Jag har många frågor och tänkbara invändningar, kanke en del skulle klarna om jag läste resten av intervjun...

    SvaraRadera